In vergelijking met de zomer van 2016 heeft de politie afgelopen zomer 49% meer boetes uitgedeeld bij mobiele controles. Sommige locaties in Nederland zijn echte ‘flitshotspots’ geworden, zoals de A13 tussen Rotterdam en Den Haag. Tussen mei en september zijn in totaal maar liefst 550.000 hardrijders op de bon gegaan bij een van de vele snelheidscontroles.
De toename in snelheidscontroles was al eerder dit jaar aangekondigd. De politie heeft inmiddels weer de mankracht om zich te focussen op de gevaarlijke wegen in ons land. De administratieve afhandeling van de bonnen bij mobiele controles ligt nu namelijk bij het Centraal Justitieel Incasso Bureau. Hierdoor kan er weer meer gehandhaaft worden. Herhaling van de controles is erg belangrijk om letsel bij verkeersongevallen daadwerkelijk te kunnen beperken. Wanneer er maar een week controles gehouden worden, is er namelijk geen effect op de gemiddelde snelheid.
Moderne auto’s gevaarlijker
Terwijl moderne auto’s vaak uitgerust zijn met verschillende veiligheidssystemen, zijn zij op sommige punten eigenlijk gevaarlijker dan oudere auto’s.Moderne auto’s zijn namelijk veel stiller dan oudere auto’s, waardoor bestuurders minder snel doorhebben hoe hard ze rijden. Om die reden ligt een paar kilometer te hard rijden al snel op de loer. Die paar kilometer te hard kan het verschil zijn tussen een ongeval met net geen of juist wel ernstig letsel, aldus politieman Egbert-Jan van Hasselt.
In 2016 waren er 629 dodelijke verkeersongevallen. Sinds 2015 stijgt dit aantal. Daarnaast waren er ruim 21.000 ongevallen met ernstig letsel tot gevolg. De meeste slachtoffers vallen onder autobestuurders en vooral op plekken waar de weg ook wordt gedeeld met fietsers en voetgangers. Onder fietsers vielen in 2016 in totaal 189 dodelijke slachtoffers.
Mobiele controles brengen gemiddelde snelheid omlaag
Uit onderzoek is gebleken dat het plaatsen van mobiele flitsers wel degelijk effect heeft op de verkeersveiligheid. Zo zien we dat de gemiddelde snelheid daalt wanneer er herhaaldelijk controles worden gehouden op onveilige plekken. Dankzij deze controles neemt het aantal verkeersongelukken met letsel tot gevolg af. Bij een test in Friesland werden regelmatig snelheidscamera’s geplaatst op verschillende wegen met een maximum snelheid van 80 km per uur. Na verloop van tijd werd duidelijk dat het percentage overtreders afnam. Maar nog belangrijker, is dat het aantal ongevallen met letsel daalde met maar liefst 21%.
Letselschade na verkeersongeval
Een verkeersongeval heeft vaak letselschade als gevolg. Dit kan zowel materiële als immateriële schade zijn, denk bijvoorbeeld aan de kosten van eventuele operaties, maar ook aan het dragen van de littekens hiervan. Wanneer u buiten uw schuld om betrokken bent geraakt bij een verkeersongeval, dan heeft u recht op een schadevergoeding. Om goed te kunnen berekenen waar u exact recht op heeft, is het verstandig om u bij te laten staan door een letselschade specialist. Het is namelijk lastig om goed vast te kunnen stellen wat de waarde is van de immateriële schade.
Bij LetselPro ontvangt u gratis juridische bijstand na het oplopen van letselschade bij een verkeersongeluk. U kunt hiervoor vandaag nog vrijblijvend contact met ons opnemen.
Doe de letselschadetest!