Binnen het Openbaar Vervoer (OV) komen vanuit diverse maatschappijen berichten dat bellende en appende fietsers een ernstig gevaar vormen op de weg. De OV-bedrijven zijn het dan ook goed zat. De chauffeurs van bussen en trams moeten dagelijks ingrijpen om appende fietsers te ontwijken en ernstige verkeersongevallen te voorkomen. Het gevaar dat appen op de fiets met zich meebrengt is enorm. De kans op ernstig letsel bij de kwetsbare fietser is bij een fietsongeluk namelijk enorm hoog, zeker wanneer hier een bus of tram bij betrokken is.
Appende fietsers groot gevaar
In gesprek met het Algemeen Dagblad (AD) geven bestuurders van de vervoersmaatschappijen Syntus, HTM, RET, GVB en Connexxion aan dat zij steeds vaker een noodstop dienen te maken. Doordat fietsers naar het scherm van hun telefoon staren, hebben zij namelijk geen oog meer voor de omgeving. Dit brengt een dubbel gevaar met zich mee. Het gevaar zit hem namelijk niet alleen in het feit dat de appende fietser aangereden kan worden, want bij een noodstop vliegen de passagiers door de bus heen. Hierbij kan er ernstig letsel worden opgelopen, want de passagiers zitten immers niet vast in een gordel.
Liever bellende dan appende fietsers
De chauffeurs hekelen vooral de appende fietsers, omdat deze ‘als kippen zonder kop’ rondfietsen. ‘Bellende fietsers kijken tenminste nog voor zich uit’, aldus Melanie Snijders van Syntus. Het hedendaagse gebruik van de telefoon helpt hier dan ook niet bij mee; veel jongeren appen steeds meer en bellen steeds minder. Dat minister Schultz van Verkeer eerder dit jaar besloot om appen en bellen op de fiets niet te verbieden, gaat er bij de vervoersbedrijven dan ook niet in. Het gevaar dat dit met zich meebrengt wordt ernstig onderschat. In buurlanden Duitsland en België is het appen en bellen op de fiets wél strafbaar.
Exacte gevolgen van appende fietsers onduidelijk
Het is vooralsnog onduidelijk hoeveel verkeersongevallen er ontstaan doordat fietsers aan het appen of bellen zijn. Dit komt, omdat de Nationale Politie niet bijhoudt of een onoplettende fietser die een fietsongeluk veroorzaakt, met zijn telefoon in de weer was. Achteraf zullen de fietsers dit toch ontkennen, vanwege de verzekering.
Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid (SWOV) durft wel een percentage te noemen. Zij beweren dat bij bijna 20% van de fietsongelukken met jongeren een mobiele telefoon in het spel is. Om ernstig letsel zoveel mogelijk in te perken is het daarom zéér belangrijk dat kinderen en jongeren worden voorgelicht over de gevaren van bellen en appen op de fiets. Connexxion stelt zelfs dat kinderen op de basisschool verplicht les moeten krijgen, hoe zij in het verkeer moeten omgaan met de telefoon.
Schadevergoeding bij een fietsongeluk
Bent u als fietser of bestuurder van een ander voertuig betrokken geraakt bij een fietsongeluk en heeft u hierbij letsel opgelopen? Leg uw zaak dan vrijblijvend aan ons voor en ontvang gratis advies! Wanneer u zich door ons laat vertegenwoordigen, blijft onze hulp kosteloos. Neem telefonisch contact met ons op via het telefoonnummer 085 – 025 00 60 of maak gebruik van ons online contactformulier.
Doe de letselschadetest!