De verkeersveiligheid in Nederland is zich alarmerend aan het ontwikkelen. De situatie ontwikkelt zich zelfs zo alarmerend dat 32 samenwerkende organisaties, waarvan o.a. Veilig Verkeer Nederland, ANWB, Openbaar Ministerie en Verbond van Verzekeraars, de vormende regering oproepen om de verkeersveiligheid bovenaan de prioriteitenlijst te plaatsen.
Maatregelen op korte termijn noodzakelijk
De verkeersveiligheid dient op korte termijn te worden verbeterd, volgens de samenwerkende organisaties. Een van de meest belangrijke maatregelen die in het Verkeersveiligheidsmanifest is opgenomen, is meer politie op de wegen. Dit zorgt voor een hogere pakkans van verkeersovertreders.
ANWB-directeur Frits van Bruggen, ondertekenaar van het Verkeersveiligheidsmanifest, geeft aan dat er tien jaar geleden vier keer zoveel aanhoudingen op de weg werden verricht dan nu het geval is. Zo werden er in 2007 nog 1 tot 1,5 miljoen verkeersovertreders aangehouden, terwijl dit er in 2016 slechts 360.000 waren.
Terugbrengen van aantal verkeersslachtoffers
Het uitvoeren van meer verkeerscontroles moet op korte termijn een positief effect gaan hebben op het aantal verkeersslachtoffers. Van Bruggen geeft aan dat de verkeersveiligheid in Nederland nadrukkelijk achteruit gaat. Dit blijkt dan ook uit het feit dat er in 2015 liefst 51 verkeersdoden meer te betreuren waren dan het jaar ervoor (621 om 570 verkeersdoden). Het aantal zwaargewonden door een verkeersongeval laat een vergelijkbaar beeld zien en het aantal aanrijdingen steeg binnen een jaar tot 850.000 ongevallen.
Internationaal gezien verliezen we eveneens terrein op het gebied van verkeersveiligheid. Op de wereldwijde ranglijst stond Nederland lange tijd op de derde positie, wat uiteraard aangeeft dat wij de veiligheid redelijk op de rails hadden. Echter zijn we nu afgezakt naar de negende positie. De negatieve trend moet worden doorbroken, voordat de situatie nog verder verslechterd.
Fietsers de meeste kwetsbare groep
Naast dat meer controles en aanhoudingen moeten zorgen voor een positief effect op korte termijn, pleiten de samenwerkende organisaties ook voor het verbeteren van de infrastructuur, het aanpakken van smartphonegebruik achter het stuur én het verbeteren van de veiligheid van auto’s.
In het Verkeersveiligheidsmanifest gaat er speciale aandacht uit naar de veiligheid van fietsers in het verkeer. Van alle ernstig gewonden in het verkeer is de helft afkomstig van een fietsongeluk. Verbeterde infrastructuur van 30 kilometerzones en meer fietspaden moet zorgen voor een verbeterde fietsveiligheid.
De samenwerkende organisaties hebben gisteren (woensdag 19 april 2017) hun manifest aan de Tweede Kamers aangeboden.
Doe de letselschadetest!